در دنیای امروز تحصیل در کلاسهای آنلاین برای بسیاری از دانشآموزان به صورت روزانه و پراستفاده اتفاق میافتد. این کلاسها به دانشآموزان امکان میدهند که به راحتی و به صورت آنلاین از درسهای خود استفاده کنند و بدون اینکه برای حضور در کلاس به مدرسه بروند، بتوانند درس خود را پیش برند. در این راستا، کلاس آنلاین آیین نامه جلسه اول پایهای برای دانشآموزان است که به آنها کمک میکند تا با استفاده از این فرایند تحصیلی با اصول و قوانین کلاسهای آنلاین آشنا شوند.
برای دانشآموزان، شرکت در یک کلاس آنلاین میتواند به طور غیرمستقیم بر روی موفقیت آنها در معرض تحصیلاتی که انجام میدهند، تأثیر بگذارد. در این راستا، برای موفقیت در یک کلاس آنلاین، دانشآموزان باید با قواعد و آییننامههای کلاس آشنا شوند و به طور صحیح از آنها استفاده کنند. این کار به دانشآموزان این امکان را میدهد که بتوانند هر چه بهتر در کلاس موفق باشند و با کلاسهای آنلاین به نحوی مؤثر کار کنند که سودمندی دانشآموزان را افزایش دهند.
دوره کلاس آنلاین آیین نامه جلسه اول به دانش آموزان آشنا میکند که هدف و اهداف کلاسهای آنلاین چیستند و چون این چگونگی عملکرد کلاسهای آنلاین نیز توضیح داده شده است. با توجه به اینکه بسیاری از دانش آموزان قبل از این که به کلاس آنلاین بپیوندند، به این نکته فکر نمیکردند، خوب است که این دوره به آنها راهنمایی کند و نشان دهد که این کلاسها چطور به آنها کمک میکنند تا موفقیت خود را افزایش دهند. استفاده صحیح از این کلاسها میتواند برای دانشآموزان بسیار سودمند و موثر باشد و در مقابل بازدهی خود را افزایش دهند.
1.مقدمه به آیین نامه کلاس آنلاین
آیین نامه کلاس آنلاین از دستورالعملهایی است که برای برگزاری کلاس های آنلاین تدوین شده است. با شیوع ویروس کرونا و محدودیتهای اجتماعی، کلاسهای آنلاین به عنوان جایگزینی برای کلاسهای حضوری پرطرفدار شدهاند. با وجود اینکه کلاسهای آنلاین در دسترسی راحتتری قرار دارند، اما برگزاری آنها نیازمند دستورالعملهای خاصی است تا بتوان به صورت مؤثر درسها را ارائه داد.
این آیین نامه شامل مواردی مانند ارتباط با دانشجویان، برگزاری کلاس آنلاین و ارسال محتوای درسی و تمرینات به آنها میباشد. به همین دلیل، آیین نامه کلاس آنلاین برای معلمان، دانشجویان و مدیران آموزشی کاربردی است. با رعایت این آیین نامه، مدرسان میتوانند بهترین سرویسهای آموزشی را در اختیار دانشجویان خود قرار دهند.
در طبقه بندی آیین نامه کلاس آنلاین به مواردی همچون تعیین تکلیف، تدوین برنامه مطالعاتی، ارسال درسها، تدریس و نمرهدهی پرداخته شده است. این آیین نامه با هدف بهبود کیفیت آموزش در کلاسهای آنلاین، ایجاد شده است و باید به صورت جدی به آن رعایت شود.
2.اهداف آموزش در کلاس آنلاین
هدف اصلی یک کلاس آنلاین، آموزش مفاهیم و دانش مورد نیاز دانشجویان در یک محیط الکترونیکی است. با توجه به پیشرفت فناوری ارتباطی و انتقال دانش در قالب آنلاین، کلاسهای آنلاین میتوانند کارآمدتر و موثرتر محصولی از این پیشرفت باشند.
یکی از اهداف دیگر کلاس آنلاین، فراهم کردن فرصتی برای دانشجویان باشد تا با روشهای نوین آموزشی آشنا شوند. همچنین، استفاده از فناوری در آموزش، امکان تبدیل فرایند آموزشی به روشهایی از قبیل بازیسازی، همکاری، رقابت و تعامل را به دانشجویان میدهد که در نهایت باعث بهبود عملکرد و افزایش تعامل در کلاس آنلاین، و به تبع آن، ارتقای کیفیت یادگیری در دانشجویان میشود.
آموزش با استفاده از فناوری آنلاین، کلاسهای پویا و پرهیجان و در عین حال تعاملیتر میباشد، که این امر به افزایش دانشجویان در نظر گرفته شده است. در این روش آموزشی، استفاده از بعضی از ابزارهای آموزشی آنلاین، نظیر نرمافزارهای هماهنگی کلاس، کنفرانس و تشکیل گروههای آنلاین و معرفی فارسیسازها، نزدیکتر این روش آموزشی به دانشجویان میشود.
در نسل جدید آموزش، دورههای آموزشی آنلاین دارای سختافزار و نرمافزار متنوعی هستند که به دانشجویان کمک میکنند تا بسیاری از مفاهیم را به سهولت با دانشجویان دیگر به اشتراک بگذارند، همچنین ویدیوها، اسلایدها و نوشتهها میتواند در دسترس دانشجویان در هر زمان و به هر نحو باشد. با این روش، علاوه بر این که فرصت های بهبود مراحل یادگیری پادشاهانه است، هزینه و زمان مورد نیاز جهت شرکت در کلاسهای آموزشی نیز بهینهتر خواهد شد.
3.ارتباط و ارائه سوالات
در موضوع سوم در خصوص ارتباط و ارائه سوالات در رویدادها و جلسات، میتوان گفت که ارتباط بین افراد در هر جایی از دنیا نیازمند برقراری ارتباط مناسب است. ارتباطات مناسب باعث افزایش تعاملات فردی و اجتماعی میشود. در هنگام برگزاری رویدادها، امکان برقراری ارتباطات موثر وجود دارد و میتوان بهمنظور ایجاد بستر مناسبی برای آن، پرسشها و سوالاتی را شرح داد و پاسخگویی مناسب از آنها داشت.
با طراحی سؤالات مناسب، میتوان تعاملات افراد را همراه با ارتباط مناسب به حداکثر رساند. در جلسات همچنین، بهواسطه سوالات باید شرایطی برای رسیدن به نتایج مطلوب، به وجود بیاید و مناسبترین سؤالات برای روند جلسه باید مورد استفاده قرار گیرد. در هنگام جلسات تنشاتی بین افراد بهوجود میآیند و شاید برخی برای پرداختن به جزئیات، فراموشی کرده باشند که از سؤالهایی که به صورت قبل پیش بینی شده شروع کنند.
در نهایت، ارتباط مناسب و جلسات مؤثر در همه جا تبدیل به یکی از نیازهای اساسی و اجتنابناپذیر برای همه ما شده است. در صورتی که بخواهیم به صورت مؤثری با هم ارتباط برقرار کنیم، میبایستیم سؤالات مناسب و جوابگو برای جلسات را در نظر بگیریم. سؤالاتی که بتوان بهوسیله آنها به تنهایی اهداف و مفاهیم را درک کرد و روند بهبودی را تشویق نمود.
4.مدیریت زمان در کلاس آنلاین
مدیریت زمان در کلاس آنلاین به عنوان یکی از مسائل مهم در فرایند آموزش به دانشآموزان مطرح است. با توجه به محدودیتهای زمانی و فضایی کلاسهای آنلاین، مدیریت زمان با اهمیت بالایی در این حوزه است.
در ابتدا، برای مدیریت زمان در کلاس آنلاین میتوان از برنامهریزی قبلی استفاده کرد. در این حالت، باید تمام فعالیتهایی که در کلاس انجام میشود، به صورت مسبق برنامهریزی شوند. برای اینکار میتوان از جدول زمانی استفاده کرد و شامل زمانبندی هر درس، وقتهای استراحت، پرسش و پاسخ و هر فعالیت دیگری که در کلاس انجام میشود، باشد.
ضمناً برای جلوگیری از ضایع شدن زمان در کلاس، میتوان از چند راهکار مانند حضور به موقع و همچنین غیرفعال شدن چت گروهی در تعاملات دانش آموزان استفاده کرد. این موارد میتوانند در جلب تمرکز و مدیریت زمان موثر دانش آموزان در کلاس آنلاین اثر بخش باشند.
همچنین در کلاس آنلاین باید به ایجاد فضای دانشگاهی مناسب و ایجاد کلاس در بستری منظم و مرتب با توجه به نیازهای دانشآموزان توجه شود. این موارد باید با سایر ویژگیها همچون تنظیم کاربردی و طراحی مناسب سامانه آموزشی آنلاین مورد توجه قرار گیرد.
با این حال، باید به این نکته هم توجه کرد که در کلاس آنلاین به علت نیازهای فنی، ممکن است در قالب تعاملات آنلاین و تعامل دانش آموزان با محیط آنلاین برای ایجاد امنیت و حفظ تمرکز، نیز زمان برخی از فعالیتها کمی بیشتر از حالت معمول باشد. با این حال، با اعمال تغییراتی در سامانه آموزشی و اعمال نیاز های جدید، به نحوی که مدیریت زمان در کلاس آنلاین به خوبی دریافت شود، می توان به این مشکلات رسیدگی کرد و با بهینه شدن بیشتر فرایند آنلاین آموزش، به نتایج موفقیت آمیزی دست پیدا کرد.
5.استفاده از ابزارهای آموزشی در کلاس آنلاین
آموزش در دنیای امروز با پیشرفت فناوری به صورتی ارائه میشود که قابلیت دسترسی به آن در هر زمان و مکانی را فراهم میکند. با این توجه کلاسهای آنلاین بهعنوان یکی از راهکارهای آموزش به صورت اینترنتی محسوب میشوند. از ابزارهای آموزشی که میتوان به کمک آنها در بسیاری از کلاسهای آنلاین بهتر کار کرد، میتوان به مواردی همچون وبکم، برنامه نویسی، نمایشگران تعاملی، ویدئو کنفرانس و نرمافزارهای آموزشی اشاره کرد.
از جمله ابزارهایی که در کلاسهای آنلاین مورد استفاده قرار میگیرد، وبکم است. وبکم به دانشآموزان امکان میدهد تا در کلاسها با استفاده از دوربین تصویری موجود بر روی دستگاه کامپیوتر خود به صورت مستقیم با معلم خود در ارتباط باشند. علاوه بر این، از نمایشگرهای تعاملی نیز در کلاسهای آنلاین استفاده میشود. این نمایشگرها امکان ارائه تصاویر و ویدئوها را به کلاس ارائه میدهند که دانشآموزان میتوانند از آنها برای بیشتر شدن از پایداری و تسلط بر مباحث استفاده کنند.
نرمافزارهای آموزشی نیز میتوانند در کلاسهای آنلاین به کمک طلبهها و دانشآموزان کمک کنند. با استفاده از این نرمافزارها، دانشآموزان میتوانند بهتر و بهطور اثربخشتری با مباحث تعامل داشته باشند و به راحتی میتوانند تجربه آموزشی خود را بهبود بخشند.
فناوریهای آموزشی مانند کلاسهای آنلاین و ابزارهای آموزشی، به دانش آموزان پیشرفت میدهد و امکان ارتباط و ادغام با دانشجویان و معلمین را فراهم میکند. استفاده از این فناوریها باعث بهبود روش آموزش و یادگیری خواهد شد و با همکاری و تلاش برای بهبود آن، میتوان به طور موثری از ابزارهای آموزشی در کلاسهای آنلاین بهرهبرداری کرد.
6.نحوه ارزیابی در کلاس آنلاین
نحوه ارزیابی در کلاس آنلاین به عنوان یکی از موضوعات مهم تحصیلی است که در دوره آموزشی به نحوی باید تعیین شود که علاوه بر افزایش سطح دانش آموزان، از فرآیند آموزش با کیفیتی برخوردار باشد.
در کلاسهای آنلاین، باید به گونه ای ارزیابی صورت بگیرد که توانایی های هر دانش آموز به طور دقیق تشخیص داده شود. در این مورد برای ارزیابی دانش آموزان، میتوان روشهای مختلفی که در ادامه به آنها اشاره میشود را به کار برد.
یکی از روش های موثر در کلاس های آنلاین، ارائه سوالات چندگزینه یا کوییز برای ارزیابی دانش آموزان است. این روش به دانش آموزان این امکان را می دهد تا با تمرکز بر روی یک سوال خاص، به راحتی به آن پاسخ دهند و نمرات خود را بهبود بخشند. همچنین، استفاده از پروژه یا ارائه ها در کلاس های آنلاین نیز می تواند به عنوان یک روش ارزیابی بسیار مفید برای دانش آموزان عمل نماید.
روش دیگر استفاده از بررسی کارهای کلاسی و تکالیفی است که دانش آموزان باید در طول دوره آنلاین انجام دهند. تمرکز بر روی فعالیت و پاسخگویی به سوالاتینه در فرایند آموزش باید به روی نکات کیفی و کمی این کارها باشد. به کارگیری یک نظام نمرهدهی مناسب برای هر پایان نامه، پروژه و کوئیز می تواند به عنوان یک شیوه ارزیابی برتر در کلاس های آنلاین عمل کند.
بدیهی است که همه ی افراد شیوه ارزیابی دقیق و مناسبی در کلاس آنلاین را می خواهند. به طور خلاصه، برای به دست آوردن نتایج دقیق از روش های متنوعی که در بالا ذکر شد می توان استفاده نمود. بدیهی است که دانش آموزان در صورتی که انتظارات آنها توسط نظام ارزیابی و تلاش های خود تصدیق شود، به رشد تحصیلی بیشتر خواهند رسید. بنابراین، رعایت یک روش ارزیابی مناسب در کلاس های آنلاین به عنوان یک کلید برای کیفیت بالاتر آموزش می تواند عمل مؤثری در این حوزه باشد.
7.روشهای ارتباط با مربی خارج از کلاس آنلاین
یکی از مهمترین عوامل موفقیت در آموزش آنلاین، ارتباط موثر با مربی خارج از کلاس است. بسیاری از دانشآموزان نیاز دارند تا با مربی خود در تماس باشند و سوالات خود را مطرح کرده و از او راهنمایی بگیرند. در اینجا چند راه برای برقراری ارتباط با مربی خارج از کلاس به شرح زیر آمده است.
1- استفاده از ایمیل: این روش برای ارتباط با مربی بسیار مناسب است. دانشآموزان میتوانند سوالات خود را از طریق ایمیل مطرح کنند و اگر مربی پاسخ داد، به راحتی میتوانند آن را مشاهده کنند. ایمیل به عنوان یک روش ارتباطی مستقیم و امن برای دانشآموزان و مربیان، بسیار پرطرفدار است.
2- استفاده از بسترهای ارتباطی آموزشی: در بسیاری از سامانههای آموزشی آنلاین، بسترهایی برای گفتگو و بحث و گفتگو با مربی وجود دارد. این روش برای برقراری ارتباط با مربی بسیار موثر و سریع است و دانشآموزان میتوانند در هر زمانی که نیاز دارند، با مربی خود ارتباط برقرار کنند.
3- استفاده از تماس تلفنی: این روش بسیار ساده است و دانشآموزان میتوانند در هر زمانی که نیاز دارند، با مربی خود تماس تلفنی بگیرند. این روش برای مواردی که نیاز به پاسخ سریع دارند، بسیار مناسب است.
4- استفاده از واتساپ: در حال حاضر واتساپ یکی از پرکاربردترین برنامههای پیامرسان در جهان است. از طریق واتساپ، دانشآموزان میتوانند با مربی خود در تماس باشند و سوالات خود را مطرح کنند.
به طور کلی، برقراری ارتباط موثر با مربی در آموزش آنلاین برای موفقیت در تحصیلات بسیار مهم است. در این راه، استفاده از تکنولوژیهای مختلف به دانشآموزان کمک میکند تا با مربی خود به راحتی و بهترین شکل ارتباط برقرار کنند.
8.اصول اخلاقی در کلاس آنلاین
اخلاق به معنای رفتاری مناسب و خوشرویانه در برخورد با دیگران است. اخلاق در کلاس آنلاین نیز بسیار مهم است و دانشآموزان باید برای ایجاد یک محیط آموزشی پویا و مثبت، به اصول اخلاقی در کلاس آنلاین توجه کنند.
بهترین روش برای ایجاد یک فضای آموزشی مثبت، احترام گذاشتن به همه شرکتکنندگان کلاس است. این احترام از طریق صحبت کردن با احترام، بیان نظرات با توجه به دیگران و عدم ایجاد دردسر در کلاس بدست میآید.
توجه به اخلاقیات تخصصی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. برای مثال، زبان مناسب در کلاس آنلاین بسیار مهم است و باید همیشه از زبان مهربان و بدون تحقیر صحبت کرد.
عدم انجام تقلب در کلاس آنلاین هم از جمله اصول اخلاقی در کلاس آنلاین است که باید به آن توجه شود. دانشآموزان باید از دستورات استاد پیروی کرده و هیچگونه تقلبی در آنلاینشدن نداشته باشند.
در نهایت، حفظ حریم خصوصی شرکتکنندگان هم از اصول اخلاقی در کلاس آنلاین است که باید رعایت شود. استفاده از تصاویر، متنها، نام و حتی صدای شرکتکنندگان بدون موافقت آنان غیرمجاز است و میتواند به دلیلی از این جمله دلخوری و ناهنجاری ایجاد کند.
اخلاق در کلاس آنلاین به صورت کلی در همهی جوامع و محیطهای آموزشی بسیار مهم است. به همین دلیل، دانشآموزان باید به این اصول اخلاقی توجه کنند تا بهترین فضای آموزشی را با همدیگر ایجاد کنند.
9.رفتار درست در انجام تمرینات و فعالیتهای کلاس آنلاین
در دوران کرونا و با توجه به اینکه تعداد زیادی از دانشآموزان به صورت آنلاین تحصیل میکنند، بستری برای انجام تمرینات و فعالیتهای آنلاین بوجود آمده است. هر چند آسان به نظر میآید که فعالیتهای آنلاین انجام شود، اما انجام درست آنها، مستلزم رعایت مواردی است که در ادامه شرح داده میشود.
اولین مورد که باید به آن توجه داشت درست بودن زمان مربوط به تحویل تمرینات و فعالیتهای آنلاین است. باید به طور دقیق به نحوه آییننامه مربوط به این فعالیتها پایبند شود و هیچ گونه تأخیر در تحویل آنها از جانب دانشآموزان نباید ایجاد گردد. همچنین، باید در نظر داشت که کار به تنهایی امری نیست و همکاری در کلاسهای آنلاین نیز بسیار مهم است.
دومین موردی که باید به آن توجه شود احترام به اساتید، همکلاسیها و یا هر گونه فرد دیگری که در کلاس آنلاین حضور دارد است. باید به هنگام پرسش سوال، استفاده از اصطلاحات رسمی، حفظ کردن حداکثر ادب و احترام برای با دیگران رفتار کرد؛ این مورد در تبادلات آکادمیک و تعاملات انجام شده با همکلاسیها هم به صورت مشخص دولت شده و باید به آن توجه شود.
نکته بعد، اهمیت رعایت انضباط در کلاس آنلاین است. زمان مربوط به کلاسهای آنلاین را باید به دقت محاسبه و به موقع به کلاس مجازی وارد شده شده و هیچگونه از کلاسهای آنلاین غیبتی را نباید داشته باشید. علاوه بر این باید به موعظه استفاده از ابزار منطبق با نوع فعالیتهای آنلاین دست برداریم.
در نهایت، توجه به صحت لغتنامه که در زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری نوشته شده است و توصیه فرهنگ استفاده از نرمافزارهای ویرایش متن نظیر گرامرلی و… نیز از موارد لازم است که باید در انجام فعالیتهای آنلاین به آن توجه داشته باشید.
در انتها میتوان گفت که رعایت مواردی که تا به اینجا ذکر شده، موجب میشود که از دانشآموزان که در کلاسهای آنلاین شرکت دارند، به عنوان دانش آموزانی با رفتار، کاری، مشارکت مناسب و متمایز حساب شود.
10.راهنمایی برای حضور موثر در کلاس آنلاین
در دوران کرونا و با توجه به شرایطی که ایجاد شده، دانشآموزان باید با روشی تازه برای یادگیری مواجه شوند، یعنی حضور در کلاسهای آنلاین. حضور موثر در کلاس آنلاین، نیازمند یک سری اصول و راهنماها است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
اولین چیزی که باید در نظر داشته باشید، این است که باید همواره در کلاس آنلاین حضور داشته باشید و در ساعات مقرر ورودی داده شده، حضورتان در کلاس را تضمین کنید. این رفتار به شما کمک میکند تا همواره در جریان اطلاعات جدید و مهم باشید.
دومین موردی که باید مد نظر قرار دهید، حرفهای بودن در برقراری ارتباط با استاد و همسالانتان است. برای این کار، باید سوالات خود را دقیق و کامل مطرح کنید تا استاد بتواند بهترین پاسخ را به شما ارائه دهد. همچنین، سعی کنید در ارتباط با همسالان خود، از اصول خوبی در برگزاری مکالمات استفاده کنید تا با هم بتوانید در مورد مسائل یادگیری صحبت کنید.
سومین موردی که باید در نظر داشته باشید، مدیریت زمان است. باید حواس خود را به مدت کلاس آنلاین متمرکز نگه داشته و از شلوغی و حفظ تمرکز اطمینان حاصل کنید. این فرایند ممکن است برای بعضی افراد دشوار باشد، اما با تمرین و استفاده از راهنماییهای موردی که در اختیار شما قرار میگیرد، قطعا از مدیریت زمان مناسب برخوردار خواهید شد.
به طور خلاصه، با رعایت اصول حاکم بر کلاسهای آنلاین، میتوانید به یادگیری بهتر و همچنین حضور موثر در کلاسهای آنلاین دست یابید و در نتیجه، نمرات بهتری کسب کنید. حرفهای بودن در حضور در کلاسهای آنلاین، نه تنها به شما کمک میکند تا بهترین نتایج را برای خود بدست آورید، بلکه باعث ارتقای تواناییهای شخصی و حرفهای شما نیز خواهد شد.