سوالات فصل پنجم کتاب آیین نامه رانندگی از جمله بخش مهمی از این کتاب هستند که در تلاش برای ارتقای ایمنی در جاده ها با ارائه قوانین دقیق به ارائه دلایل و توضیحات تکمیلی و روش های صحیح برای عمل به آن ها می پردازد.
در این فصل، سوالات مختلفی پیرامون قانونی بودن عبور از چندین خط و محدوده حرکت، دور زدن چراغ های راهنمایی و رانندگی در خطوط حرکت باز و بسته وجود دارد. به علاوه، در این فصل به نحوه رانندگی در روزهای بارانی و شرایط آب و هوایی نامساعد به منظور برقراری امنیت در جاده ها پرداخته شده است.
یکی از موارد مهمی که در این فصل به آن اشاره شده است، ترمیم خودرو پس از تصادف است. در طول این فصل، به توضیحاتی در خصوص ترمیم خودرو پس از تصادف و مباحث مربوط به مشکلات ایمنی پس از ترمیم خودرو پرداخته شده است.
در نهایت، این فصل به راهنمایی و توصیه هایی برای افرادی که مایل به موتورسواری هستند، پرداخته است. موتور سواری از همه نوع حمل و نقل موتوری بیشترین ایمنی را در برابر تصادفات به دنبال دارد. بنابراین، در این بخش، به نکات ایمنی برای موتورسواران پرداخته شده است که به آنها کمک می کند تا از رانندگی ایمن و با اطمینان بیشتری برخوردار شوند.
در کل، فصل پنجم کتاب آیین نامه رانندگی اطلاعات مفصلی را در مورد امنیت رانندگی در جاده ها، راه های افزایش ایمنی در خودرو، ترمیم خودرو پس از تصادف و رانندگی موتورسواری ارائه می دهد. توصیه های این فصل به رانندگان کمک می کند تا در جاده ها به صورت ایمن و از ایجاد تصادفات پیشگیری کنند.
1. مفهوم دسته بندی رانندگی طبقه B و C در آیین نامه رانندگی
دسته بندی رانندگی در آیین نامه رانندگی کشورمان به منظور تنظیم حرکت و رانندگی در جاده ها و بزرگراه ها به چند دسته بندی تقسیم شده است. در این دسته بندی، دو دسته اصلی شامل رانندگان دسته B و C وجود دارند که هر یک از آنها دارای برخی محدودیت ها و شرایط خاصی هستند.
دسته B در آیین نامه رانندگی کشورمان به رانندگانی گفته می شود که می توانند خودروهای سواری پایین تر از ۹ نفر را با رانندگی دقیق و با احتیاطی کافی هدایت کنند. این کلاس رانندگی برای مسافرت کردن به مقصد، دنبال کردن کار خود، خرید کردن و یا هر نوع استفاده شخصی دیگری اعمال می شود. مواردی همچون شلیک کردن از خودرو های چهار چرخ، وارد کردن بار تا حد قابل توجهی و... برای سواری های این دسته ممنوع هستند.
دسته C نیز به رانندگانی گفته می شود که می توانند خودروهای واگن شهری، استانی یا طولانی مسافت با پلاک نصب شده را هدایت کنند. رانندگانی که دارای این مدرک هستند، باید مکانیکهای خودروی خود را به صورت دوره ای بررسی کنند و برای رانندگی در مسابقات محلی حداقل باری از ۲ تن و برای مسابقات بین المللی ۲ تن قابل حمل هستند.
در نهایت، دسته بندی رانندگی در آیین نامه رانندگی کشورمان به منظور ایجاد حفاظت و امنیت بیشتر در جاده ها و بزرگراه ها ایجاد شده است و هر یک از دسته های مختلف دارای شرایط و محدودیت های خاصی هستند. پس بهتر است قبل از هر عملیاتی، مطالعه کافی در این زمینه انجام شود.
2. محدودیت های سنی رانندگان در طبقه B و C در آیین نامه رانندگی
آیین نامه رانندگی کشور ما در بخش حقوقی حاکم بر شهروندان و رانندگان پیش بینی شده و محدودیت هایی در خصوص سن رانندگان در طبقه های B و C نیز در آن گنجانده شده است. این محدودیت ها به منظور حفظ امنیت و سلامت جامعه و کاهش خطراتی که در پی عدم داشتن توانایی کفایت ذهنی و یا فیزیکی برای رانندگی به وجود می آیند، قرار داده شده اند.
طبق آیین نامه رانندگی، در طبقه B، حداقل سن مجاز برای دریافت گواهینامه رانندگی ۱۸ سال می باشد. این محدودیت، بر اساس صلاحیت های افراد اعمال شده است و هدف آن کاهش خطرات عدم کفایت ذهنی و فیزیکی برای رانندگی است. لذا، در صورت عدم رعایت این محدودیت، با خطرات جدی در قبال خود و سایرین مواجه خواهید شد.
در طبقه C نیز، محدودیت های مشابه در خصوص سن رانندگان وجود دارد. به گونه ای که حداقل سن مجاز برای دریافت گواهینامه رانندگی در این طبقه نیز ۱۸ سال است. همچنین، در صورت بالاتر بودن سن از حداکثر مجاز ذکر شده در قانون، ایستادگی و مانور دادن خودرو و اختلافات فیزیکی و رفاه حرکتی به مشکلات اضافی برای راننده و سایرا می شود.
در کل، محدودیت های سنی برای دریافت گواهینامه رانندگی در طبقات B و C، برای حفظ سلامت و امنیت جامعه و کاهش شانس وقوع حوادث رانندگی تعیین شده است. بنابراین، رعایت این محدودیت ها حیاتی و قانونی است و عدم رعایت آن با خطراتی جدی برای شخص راننده و سایر افراد همراه است.
3. الزامات حضور همراه در ماشین در طبقه B و C در آیین نامه رانندگی
یکی از قوانین و ضوابط مهم در آیین نامه رانندگی، الزام حضور همراه در ماشین است. این الزام در دو طبقه B و C صادق میباشد. در طبقه B، مسافرانی که سن آنها کمتر از 12 سال باشد باید همواره در ماشین حضور داشته باشند و در طبقه C، مسافرانی که به دلایل سلامتی قادر به تنها نشستن در ماشین نیستند، باید همواره با همراه خود در ماشین حضور داشته باشند.
در صورتی که رعایت این الزام در طبقه B صورت نگیرد، پلیس حق دارد جریمه نماید. همچنین، عدم رعایت این الزام در طبقه C میتواند تأیید نامه رانندگی را با مشکل مواجه کند. به همین دلیل، حضور همراه در ماشین الزامی و ضروری به نظر میرسد و رعایت این الزام، به منظور افزایش سطح ایمنی در جادهها، بسیار مهم است.
در نهایت، با توجه به اینکه الزام حضور همراه در ماشین در طبقه B و C، مطابق با ضوابط و قوانین آیین نامه رانندگی است، رعایت این الزام نه تنها مسئله جریمهای ندارد بلکه یکی از موارد مهم در حفظ ایمنی راننده و مسافران و همچنین افزایش سطح ایمنی در جادهها محسوب میشود.
4. آیا حامل بسته در طبقه B و C می تواند شامل بار باشد؟
در طبقه B و C حامل بسته میتواند شامل بار باشد. البته باید مواردی را در نظر گرفت. ابتدا باید توجه داشت که حامل بسته باید کلیه شرایط ایمنی را رعایت کند. برای همین بارهایی که در آنها پراکنده نشسته اند و برای حامل بسته ریسک پذیر هستند، ممنوع است.
اگر بستهای که قرار است حمل شود، مناسب و کاملاً جمع شده باشد، حامل بسته میتواند در هر طبقهای حمل آن را انجام دهد. البته اگر با توجه به میزان بسته، نیاز به استفاده از وسیله نقلیه بزرگتری باشد، در این صورت باید مدارک مورد نیاز برای حمل بسته با وسیله نقلیه مورد نظر ارائه شود.
با این حال، در شرایط خاصی مانند حمل بستههای پر ارزش، ترجیح داده میشود که بستهها تنها توسط حامل بستهها حمل شوند و هیچ شخص غیر مجاز دیگری حق دستکاری و یا دسترسی به بستهها را نداشته باشد.
در نتیجه، توجه به این نکات اساسی میتواند سبب رعایت اصول ایمنی در حمل بستهها توسط حامل بستهها و همچنین جلوگیری از وقوع هرگونه حادثه و اتلاف بسته باشد.
5. نوع موتورهای قابل استفاده در طبقه B و C در آیین نامه رانندگی
موتورهای قابل استفاده در طبقه B و C در آیین نامه رانندگی شامل درجههای مختلف موتوری از جمله موتورهای دوسیکلتی، سهسیکلتی و چهار سیکلتی میباشند.
موتورهای دوسیکلتی عمدتاً شامل موتورهای با قدرت 125 سی سی به بالا هستند که در مسابقات موتورسواری استفاده میشوند. MNC، Honda، Yamaha از برندهای معروف در این حوزه هستند. قوانین صادر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای این قسمت از موتورها طبقهبندیهای مختلفی را تعیین کردهاند که بر اساس آنها موتورها از نظر موتور، انجن و استفاده از سوخت تعیین میشود.
در مورد سهسیکلتی ها نیز باید گفت که عمدتاً شامل موتورهای سنگین و با قدرت بالا هستند که برای کاربردهای خاصی نظیر توزیع بارهای سنگین یا استفاده در ساختمانسازی استفاده میشوند.
اما موتورهای چهار سیکلتی عمدتاً برای رانندگی شهری و بین شهری استفاده میشوند. این موتورها شامل انواع خودروهای سواری مانند سدان، هاچبک و کراسر هستند که همراه با جذابیت ظاهری، قدرت موتوری و کمپانیهای مطرحی از جمله BMW، Mercedes-Benz و Audi تولید میشوند.
در کل، در عرصه سوارکاری و رانندگی، موتورها با توجه به کاربردهای خاص خود، به دستهبندی های مختلفی تقسیم میشوند. Emission و سیستم تعلیق نیز در این دسته بندی های موتورها مهم هستند و با توجه به آیین نامه ها و استانداردهای مربوطه، مشخص و تعیین میشوند.
6. تعیین نوع راننده از طریق فرمول حجم / وزن در طبقه C در آیین نامه رانندگی
در آیین نامه رانندگی درباره نوع رانندهها به دو صورت خودروی کوچک و خودروی سبک تقسیم بندی میشوند. رانندههای خودروی کوچک در صورت داشتن گواهینامه رانندگی معمولی اجازه رانندگی داده میشود، اما در صورت خودروی سبک بایستی کمی آشنایی با مباحث فنی این خودرو داشته باشند.
در بین خودروهای سبک نیز دو دستهی آنها به خصوصیتهای فنی مختلف تقسیم بندی میشوند: دستگاههای خودرویی در طبقهی B که حداکثر جرم کلی آنها 3500 کیلوگرم است، و دستگاههای خودرویی در طبقهی C که حداکثر جرم کلی آنها بهمنظور ترافیک شهری 7500 کیلوگرم و در برخی موارد حداکثر 12000 کیلوگرم میباشد.
برای تعیین نوع رانندهی دستگاههای خودرویی در طبقهی C، فرمول حجم/وزن بکار میرود. این فرمول بر مبنای جرم کلی و حجم دستگاههای خودرویی محاسبه میگردد. با توجه به این مبحث میتوان دستگاههای رانندگی در طبقهی C را به چهار مدل زیر تقسیم کرد:
- C1: در این دسته خودروها، بزرگی وزن خودرو به حجم درون خودرو نزدیک به 0.12 است و معمولاً حامل بار و مسافر هستند. بنابراین رانندگان این نوع خودرو طبق تعاریف و موازین قانونی گرفتاری نمیشوند.
- C2: در این دسته خودروها، بزرگی وزن خودرو به حجم درون خودرو از 0.15 بیشتر است و معمولاً حامل بار هستند. در این دسته، رانندهها به دلیل شرایط باربری و دستورالعملهای قانونی گرفتاری میشوند.
- C3: خودروهای این دسته همچون C2 بزرگی وزن به حجم داخل خودرو با ارزشهای بالاتری برابر با تعرفههای عالی هستند. بهعنوان مثال، رانندگی این دستگاهها برای رانندگان حرفهای است و بستههای خدماتی و برخی موارد خاص از پوشاندهی کلاسهای متفاوت بهره میگیرند.
- C4: در این دسته خودروها، بزرگی وزن خودرو به حجم درون چاره یا کنتینر نزدیک به 0.15 است. اجازه رانندگی به رانندگان دارای گواهینامه رانندگی M.C اعطا میشود و رانندگی این خودرو برای آنهایی که تجربه زیادی در پشت فرمان این نوع خودروها دارند، قابلقبول است.
همچنین، شرایط لازم برای رانندگان دستگاههای خودرویی در طبقهی C، توسط موسسات تأیید و حوزهی اعتبارسنجی تعیین میگردد و تا هنگامی که شرایط آن برای رانندگی این دستگاهها نقض نشده باشد، رانندگی این دستگاهها قابل قبول است.
7. حداکثر وزن مجاز بار در تریلرهای حمل کالا در طبقه C
حداکثر وزن مجاز بار در تریلرهای حمل کالا یکی از موضوعات حائز اهمیت در راستای ایمنی و خدمات حمل و نقل کالا است. در طبقه C تریلرها، که به دلیل محدودیت پلاک شدند، حداکثر وزن مجاز بار علاوه بر تعداد محدودیت دارد و باید توسط ارگان های نظارتی کنترل شود.
بنا به قوانین مربوط به حمل و نقل کالا، حداکثر وزن مجاز بار در تریلرهای حمل کالا باید به شکلی باشد که سلامت محورهای جاده و ایمنی حرکت عبور و مرور خودروها تضمین شود. همچنین، این حداکثر وزن باید با توجه به ظرفیت و توانایی خودرو، محدودیت های موجود بر روی جاده و سایر محدودیت های مربوط محاسبه و تعیین شود.
برای کنترل حداکثر وزن مجاز بار در تریلرهای حمل کالا، ارگان های نظارتی نظیر پلیس راهنمایی و رانندگی و سازمان حمل ونقل و پایانه های بار بر روی تریلر ها نظارت دارند. در صورت عدم رعایت حداکثر وزن مجاز بار در تریلرهای حمل کالا، راننده و صاحب وسیله نقلیه مورد جریمه و قید حضوری قرار میگیرد.
همچنین، ثبت و کنترل مناسب وزن بار توسط رابطه های حمل و نقل، از قابلیت های خودرو های تریلر ارائه خدمات بهتر و افزایش سطح ایمنی جاده هاست. حداکثر وزن مجاز بار در تریلرهای حمل کالا موضوعی مهم برای افزایش سطح ایمنی جاده هاست و باید با رعایت نکات مهم، کنترل شود.
8. نحوه استفاده از تریلرهای حمل کالا در طبقه C در آیین نامه رانندگی
تریلرها به عنوان وسایلی جهت حمل و نقل بار و کالا مورد استفاده قرار میگیرند.این وسایل حمل و نقل معمولا در سه دسته یعنی طبقه A، B و C قرار میگیرند. در اینجا به بررسی دسته C تریلرها میپردازیم.
تریلرهای دسته C دارای طول بیشتری هستند و برای حمل بار سنگین، بزرگ و حمل چندین کانتینر به کار میروند. استفاده از این نوع تریلرها الزامات و محدودیتهای خاصی را در آیین نامه رانندگی ایجاب میکند. هر رانندهی تریلر دسته C باید متعهد به رعایت قوانین و مقررات بوده و برای حمل بار با این محصول باید نسبت به استانداردهای و مقررات مربوطه آگاه باشد.
ضمنا این نوع تریلرها برخلاف دسته A و B توسط یک کامیون برای حمل و نقل به سایت فعالیت نیاز دارد. همچنین باید مفاهیم ارزانی، حمل و نقل بار و توزیع آنها در نظر گرفته شود.
بنابراین، استفاده از تریلرهای دسته C در صنعت حمل و نقل بار بسیار اهمیت دارد و رعایت مقررات و استانداردها در این زمینه برای افزایش ایمنی، کاهش خطرات و حفظ سلامتی مسافران و رانندگان حائز اهمیت است. در نتیجه پیشنهاد میشود که تمامی رانندگان تریلرهای دسته C با دقت و پایبندی به مقررات و استانداردهای حمل و نقل بار بپردازند.
9. الزامات ایمنی افراد حامل بسته در طبقه C در آیین نامه رانندگی
آیین نامه رانندگی کشور به عنوان یکی از مهمترین مراکز تنظیم قوانین حمل و نقل در کشور، توجیهات دقیقی در خصوص الزامات ایمنی افراد حامل بسته در طبقه C شامل حمل مواد خطرناک ارائه کرده است. این نوع بستهها به دلیل خطراتی که با خود به همراه دارند، نیازمند کنترل های ایمنی و دقت ویژه ای هستند.
برای تضمین ایمنی افراد حامل بستههای خطرناک در طبقه C، باید برخی اصول رانندگی و رفتار در هنگام حمل این بسته ها رعایت شود. به طور کلی افراد باید همیشه در سطح بسته ها باقی بمانند و هرگز به هیچ وجه از آنها فاصله نگیرند. همچنین، برای جلوگیری از حمل بیش از حد بستههای خطرناک در یک فضای محدود، محاسبات دقیق برای تعیین تعداد بستهها برای هر حمله باید انجام شود.
از دیگر الزامات ایمنی در طبقه C این است که حرکت خودرو در طی حمل و نقل باید آرام و در حداقل سرعت صفر باشد، و اگر سرعت بالا رفته، احتمال بروز حوادث جدی وارد میشود. در نهایت، توصیه میشود که تمام رانندگان حمل کننده بستههای خطرناک در طبقه C با دانش و آموزش لازم در زمینههای ایمنی، بارهای خطرناک و سایر مسائل مرتبط، به تحلیل خطرات و جلوگیری از وقوع حوادث کمک کنند و عملکرد سیستم حملونقل مناسبی را ارائه کنند.
10. هفت قانون طلایی در رانندگی در طبقه B و C در آیین نامه رانندگی
هفت قانون طلایی در رانندگی در طبقه B و C در آیین نامه رانندگی شامل مجموعهای از رویهها و راهکارهایی است که به رانندگان در انجام کارشان کمک میکند تا بتوانند در جادهها به روالی امن و ترافیکی عمل کنند. این هفت قانون با توجه به تغییرات جدید در نیازهای جامعه و دنیای پیرامون به کار گرفته شدهاند و به عنوان رویههایی برای ایجاد یک روال استاندارد در رانندگی در جادهها و ایمنی رانندگان نقش مهمی دارند.
اولین قانون طلایی برای رانندگی آموزش مالکیت خودرو و داشتن گواهینامه رانندگی است. هر راننده باید قبل از رانندگی، آموزشهای کافی را دریافت کرده و سپس با اخذ گواهینامه، اطمینان حاصل کند که توانایی رانندگی در جادهها را داراست. این قانون به راننده کمک میکند تا با علم کافی و تجربه بالاتر نسبت به دیگران به جادهها و ترافیک پاسخگو باشد.
دومین قانون برای رعایت سرعت مجاز در جادهها میباشد. رعایت سرعت مجاز در جادهها یکی از مهمترین رابطههای بین رانندگان است که اطمینان حاصل میکند شخص در ایمنی قرار دارد. عدم رعایت سرعت مجاز، ابتداییترین مسئله در تصادفات جادهای است و با رعایت این قانون، حوادث جادهای را قابل پیشگیری در نظر گرفت.
سومین قانون برای مقابله با خستگی و خوابآلودگی است. درصد بالایی از تصادفات جادهای در ساعات شبانه و با رانندگانی که در شرایط خستگی و خوابآلودگی نهادینه هستند، رخ میدهد. این قانون به رانندگان آموزش میدهد که با یادگیری علایم خستگی و خوابآلودگی و استفاده از تکنولوژی های ضد خستگی مانند دریافت استراحت کافی قبل از رانندگی و غیره، میتوانند خطرات جادهای را به حداقل برسانند.
چهارمین قانون طلایی به عنوان از دست دادن تمرکز، نکتهای برای رانندگان موتور و خودرو میباشد. این قانون به رانندگان آموزش میدهد که برای رانندگی در جادهها، هیچ اتفاقی از دست نمیروند. با رانندگی در شرایطی که نفس نفس خوردن و پرتی از تمرکز باشد، خطر افزایش و تصادف در جاده ها افزایش پیدا می کند. لذا با به خاطر داشتن این قانون، در مواقع لازم، با استفاده از راهکارهایی، میتوانید خطرات رانندگی را کاهش دهید.
پنجمین قانون درباره محتویات خودرو و سازماندهی درون اتومبیل است. کاربری داخلی خودروی شما با توجه به متولی شسی این بخش، باید برای کارکرد بهینه خودرو، کلاسیک بودن و بالامدتی خودرو، اهتمام لازم را داشته باشید و تمام پیامدهای رفتار خودرو در جاده به شکل روشن به دیگران منتقل کنید.
ششمین قانون طلایی برای رانندگی کنترل مهارت رانندگی است. هر رانندگانی با توجه به نوع خودرو و ترافیک جاده، میزان خودار ذاتی خود را باید سنجیده و کنترل داشته باشد و در عملکرد رفتاری خود بر پایه آن رفتار کند. این قانون به رانندگان آموزش میدهد که چگونه با توجه به شرایط مختلفی که در جاده به طور روزمره با آنها روبهرو هستند، میتوانند دست به خطا نزنند.
و آخرین قانون برای رانندگی پایبندی به مسلمات راهنمایی و رانندگی با در نظر گرفتن حریم خصوصی دیگران است. پایبندی به کدهای راهنمایی و رانندگی باعث خلافت در سازندهی مدیریت ترافیک شده و از همه مهمتر، سازندهی همراهی با دیگران میشود. این قانون به رانندگان آموزش میدهد که باید حریم خصوصی دیگران را در جاده رعایت کنند و با پایبندی به کدهای رانندگی، در ساز مندی و مدیریت ترافیک شریک شوند.
در کل هفت قانون طلایی برای رانندگی در طبقه B و C در آیین نامه رانندگی حرفهای سازی رانندگی را تقویت کرده و با تبیین روشهای ایمنی برای رانندگی در جادهها، راهکارهای توسعه صنعت ترافیک را بهبود میدهد. این قوانین برای رانندگان به عنوان راهکارهایی برای پیشگیری از حوادث جادهای میتواند موثر باشد و به کاهش مخاطرات رانندگی در جاده کمک کند.