راز ناگفته تسلط بر کاشی بر در فقط 8 روز

از این کاشی برای نمای خانه یا ساختمان ها استفاده میشود. هنری جورج فارمر موسیقیشناس اهل انگلستان از کنز التحف به عنوان یکی از مهمترین متون مربوط به موسیقی ایران یاد کردهاست. کنز التُحَف نام یک رساله در مورد موسیقی است که در قرن هشتم هجری نوشته شدهاست. یک رباعی که در انتهای این رساله آمده سال نگارش آن را نیز گزارش میکند اما از آنجا که نسخههای برجا مانده از این رساله مخدوش هستند این تاریخ خوانا نیست؛ محتملترین سالها برای انتشار آن ۷۴۷ یا ۷۵۵ هجری قمری هستند. معلوم است که در ابتدا مکان آرامگاه نیز جزئی از محوطه ایوان بودهاست و بعدها انتهای ایوان را با دیوار مشبکی محصور و بخشی از این ایوان وسیع را به مقبره کاشی سرامیک تبدیل کردهاند. هر قطعهای با هر طراحی را دارد. قوچان از گمرک باجگیران به ترکمنستان میپیوندد و با عشق آباد، ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد و همچنین دارای ۲۸ کیلومتر مرز بینالمللی با کشور ترکمنستان است و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۳۵۰ متر و با قرار گرفتن در میان رشتهکوه هزارمسجد و آلاداغ دارای آب و هوای معتدل و سرد است.

همچنین بناهای جدید مثل ساختمانهای راهآهن و خیابانهای وسیع پهلوی و شاهپور، باغ فردوس، باغ ملی، باغ گلستان، رونق و صفائی به این شهر بخشیدهاند. بی عدالتیهایی که با اتخاذ چنین اقداماتی به وجود میآیند، نیاز به بررسی دارند، مانند تخصیص آب از فقرا به ثروتمندان، پاکسازی زمینهای جنگلی و جدید برای ایجاد زمین کشاورزی با بهرهوری بیشتر، یا حفظ سیستم تالابی که حقوق صید را محدود میکند. دکتر شقیه آسیستانی یکی از ارامنهای بود که در بیبییان زندگی میکرد. این مدرسه دارای سه در ورودی بزرگ بوده است یکی در ضلع خاوری یکی در ضلع باختری و دیگری در ضلع جنوبی قرار دارد که هماکنون محل ورود به ادارهٔ میراث فرهنگی است. کاشی معرق عبارت است از قطعههای بریده شده و کوچک شده کاشی که نقوش مختلف «هندسی و اشکال بنایی» را از رنگهای متفاوت تراشیده و در کنار یکدیگر قرارداده و به شکل قطعاتی بزرگ درآورده و روی دیوار نصب میشود تا زینت بخش بنا گردد. ایوان از چهار جانب محصور و فقط بالای ضلع جنوبی آن که محراب نفیسی در آن واقع شده، باز است. محصلان مدرسه سلطانی نیز از موقوفات مدرسه وظیفه میگرفتند، مشروط بر آنکه «از فرقه محقّه ناجیه شیعه اثناعشریه کثرهم اللّه و صحیح الاعتقاد و متدین و ظاهرالصلاح بوده، به فساد اعتقاد و شرارت موصوف نباشند و حجره خود را معطل نگذارند و به تحصیل علوم دینیه مشغول باشند و موافق عادت و متعارف در آنجا سکنی نمایند و مدرّس مدرسه مبارکه ایشان را در آن مدرسه جا داده، به جهت ایشان تعیین حجره نموده باشد».

راهداری در یزد از زمان قدیم چنان اهمیتی داشت که خاندان آل مظفر از منصب راهداری ناحیه میبد به پادشاهی رسیدند. و برزینمهر، سومین آتش درخشان روشنگر، در دورانهای بعد، در کوه رِیوَنْد در شمال غربی نیشابور زبانه میکشیده است. رشت از شمال به دریای کاسپین و شهرستان خمام و از شمال غرب به شهرستان انزلی، از غرب به رودخانه پسیخان و شفت، صومعهسرا و فومن، از جنوب به بخش سنگر و شهرستان رودبار و از شرق به کوچصفهان و آستانه اشرفیه محدود است. در سال ۱۳۳۰ کارلتون استیونز کون باستانشناس آمریکایی اسکلتهایی از انسان نئاندرتال را که ظاهراً نیای کهن اقوام ساکن کرانهٔ دریای خزر بودهاست در مازندران پیدا کرد. اما در این محل پیش از آن نیز شبستانی گنبددار وجود داشته که احتمالاً مزار یکی از شخصیتهای برجسته محلی بودهاست. قاضی نورالله شوشتری دربارهٔ علی المرعش مینویسد که، کبوتر بلند پرواز مرعش میگویند و چون به علوشان و رفعت منزلت ومکان انصاف معروف بود، بنابراین وصف او به مرعش به جهت علو منزلت او بودهاست و همو فرموده سادات مرعشیه به او منتسبند و سادات عالی درجه مازندران که به تشیع مشهورند از جمله اعقاب اویند به ویژه سلاطین قوامیه مرعشیه مازندران، نسب دقیق او را میر قوام الدین بن سید صادق بن سید عبدالله بن سید ابوهاشم بن سید علی بن سید حسن بن سید علی المرعش بن سید عبدالله بن سید محمد الاکبرین بن سید حسن بن سید حسین الاصغرین امام زین العابدین علیه السلام گفتهاند.

محمد بن بکران مشهور به پیر بکران یکی از عرفا و مدرسین مشهور قرن هفتم هجری است. خطوط و کتیبهها اغلب با خط کوفی و ثلث گچبری شدهاند و مضمون آنها بیشتر، آیات و صلوات بر ائمه علیهمالسلام و توصیف محمدبن بکران است. این بقعه در نوع خود از بناهای بی نظیر تاریخی استان اصفهان و کشور مربوط به دوره ایلخانی است که کارشناسان، ارزش هنری و نوع معماری به کار رفته در گچ بریها و کاشی کاریهای محراب و چگونگی تلفیق چند نوع خط و نقش را بی نظیر میدانند. کتیبه بعد نیز به خط نستعلیق نقر شده است. این بنا دارای دو گنبد است که گنبد اصلی آن دارای دوازده ستون است که از سنگهای طبیعی خوشتراش بنا شدهاست و دوازده ستون آن نیز از سنگهای یکپارچه ساخته شدهاست. از کنز التحف چهار نسخه باقی ماندهاست که یکی در ۱۰۷۵ ه. »؛ بابک خضرایی در مقالهای که راجع به کنز التحف نوشته، این دو را نشانهٔ آن میداند که رساله در اصفهان نوشته شدهاست. متأسفانه در حال حاضر فعالیت یک شرکت معدنی در نزدیکی این بنا و متعاقب آن استفاده از مواد منفجره به جهت استخراج آهک، باعث ایجاد شکستگیها و ترکهای زیادی بر روی دیوارهها و فروریختن گچبریها و کاشیکاریهای بنا شدهاست و این فاجعه رو به افزایش است.